Detta är en artikel från Sign & Print 2019-09-03
Wohlers har identifierat 3d-print som ett verktyg för företag att spara tid och pengar. Bland annat för att tillverka jiggar, verktyg och fixturer. Men för att 3d-tekniken ska växa krävs en större förståelse för teknikens möjligheter bland företagsledare.
Den amerikanska konsultfirman Wohlers Associates menar att den additiva tillverkningstekniken kan få företag att spara både tid och pengar. Tre tillämpningsområden där företag kan använda 3d-print är att skriva ut jiggar, verktyg samt formar och fixturer. Enligt årets Wohlers Report representerar dessa tre områden 18,5 procent av all den totala additiva tillverkningen som företag använder sig av i dag.
”Krävs bredare förståelse”
För att tekniken ska kunna fortsätta växa krävs en utökad förståelse. Främst företagens ledningsgrupper behöver se möjligheterna med tekniken.
– För att nå full potential med den additiva tekniken krävs en bredare förståelse om både möjligheterna och utmaningarna med tekniken, säger Ray Huff, ingenjör och kursinstruktör inom additiv tillverkning på Wohlers Associates och fortsätter:
– Precis som ett produktutvecklingsteam måste tänka om kring hur en produkt ska designas, måste företagsledningen se fördelarna med de nya metoderna och mjukvaruprogrammen.
Håller i kurser
För att lyfta frågan bland ledningsgrupper arrangerar Wohlers och America Makes en endagskurs på fyra orter i USA den 28 oktober.
Dessa föreläsningar och praktiska workshops kommer bland annat beröra hur man konsoliderar flera delar till en. Hur man optimerar en komponents material, styrka och vikt. Men även hur man skapar nätstrukturer, modellerar och simulerar innan utskrift.